2024-01-09 16:08Press release

Björn Axén lanserar serien Scalp - För att vackert hår börjar med en välmående hårbotten

ScalpScalp

I januari 2024 lanserar Björn Axén hårvårdsserien Scalp med produkter speciellt utformade för att behandla och lugna obalanserad och irriterad hårbotten. Med hjälp av noggrant utvalda ingredienser skapar produkterna i serien optimala förutsättningar för en välmående hårbotten, för att erbjuda en omfattande lösning.

Problem med hårbotten kan orsakas av flera olika faktorer så som till exempel klimat, produktrester från stylingprodukter eller hormonella förändringar. Vanliga problem som de flesta upplever är klåda, torrhet eller att hårbotten och håret upplevs fet. Tillsammans med företagets egna frisörer har Björn Axén utvecklat serien Scalp som effektivt motverkar dessa problem och främjar hårbottens välmående. Produkterna passar för alla hårtyper och kan användas som en detoxkur som kompletterar den vanliga hårrutinen vid upplevda besvär eller som en del av den dagliga rutinen.

- Nyckeln till ett vackert och friskt hår börjar med en hälsosam hårbotten. Det är något som vi har förespråkat sedan 1984 när Björn lanserade sina första produkter. Han var noggrann med att använda skonsamma ingredienser i alla produkter och att det är precis lika viktigt att ta hand om huden i hårbotten som huden i ansiktet, berättar Johan Hellström, ägare och VD på Björn Axén.

Serien Scalp består av fem produkter och den första produkten i rutinen är en skalpskrubb. Skrubben är berikad med exfolierande AHA- och BHA syror som tar bort produktrester och balanserar oljeproduktionen i hårbotten. I serien ingår även en massageborste för hårbotten som kan användas både i fuktigt hår tillsammans med skalpskrubben, men även i torrt hår. Nästa steg i rutinen är djuprengörande schampo och balsam som innehåller uppfriskande pepparmyntsolja och ekologisk teträdolja som lugnar och balanserar oljeproduktionen i hårbotten samt ett Anti-Pollution skydd som förebygger orenheter.

7 av 10 upplever att deras hårbotten är mindre oljig och kliar mindre efter användning av rutinen med Scalp Shampoo, Scalp Conditioner och Scalp Scrub*

*Konsumenttestad effekt på 100 deltagare efter 28 dagars användning.

Sista steget i rutinen är ett hårbottenserum för livsstilsrelaterat håravfall. Produkten är berikad med AnaGain™ som är ett organiskt ärtgroddextrakt som är kliniskt bevisad att effektivt stärka håret, återställer hårets täthet samt skapa optimala förutsättningar för hårväxt genom att förlänga hår-cykeln och stimulera hårtillväxt på djupet. Serumet är också berikat med Moisture Lock Complex, som bevarar fukt i hårbotten, och Vitamin E berikat på antioxidanter.

6 av 10 upplever minskat håravfall efter 12 veckors användning av Anti Hair Loss Serum under klinisk studie.

7 av 10 skulle även rekommendera Anti Hair Loss Serum och 6 av 10 uppger att det är den mest effektiva produkten mot håravfall som de någonsin har testat*

*Konsumenttestad effekt på 100 deltagare efter 28 dagars användning.

Produkter i serien

• Scalp Shampoo 250 ml, 200 SEK
  • Scalp Conditioner 250 ml, 210 SEK
  • Scalp Scrub 150 ml, 200 SEK
  • Scalp Massage Brush, 150 SEK
  • Anti Hair Loss Serum 45 ml, 280 SEK

Lanseringsdatum

• 8 januari 2024 på bjornaxen.se och deras salonger och från och med 22 januari hos utvalda återförsäljare.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, HÖGUPPLÖSTA BILDER OCH INTERVJUFÖRFRÅGNINGAR, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Heléne Airijoki, presskontakt SpoilConcept, e-post: helene.airijoki@spoilconcept.com
eller telefon: 073 385 03 19.

Sofi Viebke, presskontakt SpoilConcept, e-post: sofi.viebke@spoilconcept.com eller telefon: 070 954 65 73.

*Again undersökning 2023

About Björn Axén

In 1963 Björn Axén brought glamour and creativity from Paris to Sweden when he opened his first salon in Stockholm. It wasn´t long until he was on everyone’s lips, putting hairdressing on the map. Since then, Björn Axén has grown into a highly established company synonymous with expertise and quality, offering sustainable haircare products for all hair types.

CONTACTS

Marketing Director