2023-08-18 08:19Press release

Björn Axén lanserar ny färgbevarande hårvårdsserie

Björn Axén Color Seal

Björn Axén lansera nya hårvårdsserien Color Seal. Serien består av fyra produkter som innehåller den innovativa ingrediensen Color Protect Complex och är utformad för att tillgodose behoven hos personer med färgat hår som vill bevara sin hårfärg och glans längre.

Björn Axéns nya serie Color Seal är resultatet av produktutveckling tillsammans med  företagets frisörer, för att garantera salongskvalitet. Produktserien är noggrant formulerad för att effektivt försegla färgen i håret samt förhindra att den bleknar och mattas av över tid. Varje produkt är dessutom berikad med ingredienser som samverkar för att ge skydd, näring och fukt till håret vilket resulterar i livfullt och glansigt hår.

– 9 av 10 svenskar upplever besvär med sitt färgade hår. Därför är vi extra glada över att lansera vår nya serie Color Seal, en rutin som är utformad för att möta den ökande efterfrågan på hårvårdsprodukter som bevarar färgen och samtidigt vårdar håret. Jag anser att alla förtjänar att ha vackert och friskt hår, och med vår nya serie är det enklare än någonsin tidigare att uppnå det. Vårt team har arbetat hårt för att utveckla en serie produkter som är skonsamma mot håret, människan och miljön, samtidigt som produkterna är effektiva och levererar ett tydligt synbart resultat, säger Johan Hellström, delägare och VD på Björn Axén.

Produktserien består av schampo, balsam, hårinpackning och en leave-in-behandling. Color Seal Shampoo tar skonsamt och effektivt bort orenheter utan att avlägsna vare sig färg eller fukt. Color Seal Conditioner hjälper till att ytterligare förhindra färgen från att blekna och bidrar dessutom till att stärka hårfibrerna samt gör håret mjukare och mer följsamt. För mer intensiv näring är hårinpackningen det självklara valet, en produkt som både stärker hårfibrerna och ger håret mer glans. Slutligen är leave-in-behandlingen utformad för att ge ett mer långvarigt skydd samt näring och fukt.

Konsumenttest visar att efter användning av Color Seal-rutinen upplever…

• 94% att håret får mer glans och blir vackrare*
  • 91% att rutinen vårdar och föryngrar håret utan att tynga ner det*
  • 89% att färgintensiteten bibehålls längre*

*Konsumenttestad effekt efter 28 dagars användning.

Produkterna är berikade med ingredienser som samverkar för att ge maximal effekt och innehåller den innovativa ingrediensen Color Protect Complex. Ingrediensen fungerar som en skyddande hinna över hårstråna vilket förhindrar dem från att tappa färg. Produkterna innehåller även Smoothing Molecule, en molekyl som mjukar upp håret och ger det en glansig yta samtidigt som den dessutom har en antistatisk effekt.

En annan viktig ingrediens är Modifierad Guar, en sockermolekyl som ger håret en mjuk och följsam känsla. Sheasmör är ytterligare en nyckelingrediens som återfinns i både inpackningen och leave-in behandlingen. Sheasmöret är känt för sina fuktgivande egenskaper och hjälper till att mjukgöra håret samtidigt som det ger en glansig yta utan att tynga ner hårstråna.

Serien har dessutom en unik doft som kännetecknas av vilda bär och frukter så som granatäpple, persika och grapefrukt. En kombination som kompletteras med basnoter av vanilj, sockervadd, mysk och sandelträ.

Alla Color Seal-produkter kommer att finnas tillgängliga på www.bjornaxen.se samt hos återförsäljare från och med vecka 34.

Schampo 200 kr/250 ml
Balsam 210 kr/250 ml
Inpackning 230 kr/200 ml
Leave-in behandling 230 kr/125 ml

För mer information och pressprover, vänligen kontakta:
Karolina Strand
Email: karolina.strand@bjornaxen.se
Tel: + 46 70 984 01 10

About Björn Axén

Björn Axén öppnade sin första salong 1963, sedan dess har varumärket vuxit till ett väletablerat företag med exklusiva frisörsalonger. Utöver frisörverksamheten erbjuder Björn Axén även professionella hårvårds- och stylingprodukter med fokus på människan, miljön och funktion. Produkter av högkvalitet framtagna i ett unikt och nära samspel med företagets frisörer.