2023-01-10 13:00Press release

Björn Axén lanserar hårvårdsserie med djupverkande hyaluronsyra

Skinification-trenden är här för att stanna! I februari 2023 lanserar frisör- och hårvårdsvarumärket Björn Axén serien Moisture. En serie bestående av schampo, balsam, hårinpackning och serum som bland annat innehåller djupverkande och återfuktande hyaluronsyra.

I februari 2023 lanserar Björn Axén hårvårdsserien Moisture, en serie bestående av fyra vårdande och återfuktande produkter som bland annat innehåller hyaluronsyra. Produkterna innehåller dessutom modifierad guar och anti-dehydration technology, två ingredienser som förstärker den vårdande effekten och som kapslar in fukten i håret för ett mer långvarigt och effektivt resultat.

– Jag älskar skinification-trenden och jag tror absolut att den är här för att stanna. Vi är inte nya inom det här området då det är någonting som Björn började med redan 1984. Enligt mig var han en av de första som förstod vikten av vårdande och återfuktande ingredienser i schampo, balsam och inpackningar, så att både håret och hårbotten mår bra. Huden i hårbotten är densamma som på ansiktet och det är även där som produktionen av håret sker, därför är det så viktigt att både vårda håret och skalpen. Det är just vad Moisture gör, en serie som passar alla hårtyper och fungerar precis som hudvård gör fast för håret och hårbotten, berättar Johan Hellström, ägare och VD på Björn Axén.

För bästa resultat är det rekommenderat att använda de fyra produkterna i Moisture-serien tillsammans som en hårvårdsrutin. Det vårdande schampot rengör håret samtidigt som det tillför viktig fukt, vilket i kombination med inpackningen och balsamet vårdar, mjukgör och återfuktar håret ytterligare utan att tynga ner det. En trio vars effekt förstärks vid användning av serumet som tillsätter ännu mer essentiell fukt och näring till både hår och hårbotten.

– Vi har valt hyaluronsyra som nyckelingrediens i vår nya serie Moisture eftersom det är en effektiv fuktbevarare som hjälper både håret och hårbotten att hålla sig återfuktade. Något som är extra viktigt under de kallare månaderna då dessa områden är i större behov av fukt. Serien innehåller två olika typer av hyaluronsyra, Hydrolyzed Hyaluronic Acid och Sodium Hyaluronate. Det är storleken på molekylerna som utgör skillnaden mellan dem och som vi har valt att inkludera för att Moisture både ska verka fuktgivande på hud- och hårytan samt under huden för bättre effekt. Det är egenskaper som jag framför allt tycker gör vårt serum extra bra eftersom det är en leave-in-produkt som får sitta kvar i håret och därmed verkar aktivt under en längre tid, säger Zofia Wojtysiak, produktchef på Björn Axén.

Serien Moisture motverkar torrt hår och hårbotten samt friss, klåda och statiskt hår. Samtliga produkter är framtagna med hänsyn till människan och miljön, de är dermatologiskt testade och fria från skadliga ämnen. Utöver återfuktning och vård har produkterna även skyddande egenskaper mot värme och andra yttre påfrestningar.

– Utöver de noggrant utvalda ingredienserna tycker jag att den magiska doften är en av de bästa egenskaperna med Moisture. Doften tog cirka ett halvår att framställa och jag är så glad över resultatet. Serien har en fräsch doft av bland annat gurka, mint och jasmin samt subtila inslag av musk vilket gör att den håller sig längre, fortsätter Johan avslutningsvis.

Användningstips: Schamponera minst två gånger till dess att håret löddrar rikligt och skölj sedan noggrant. Applicera balsam genom att massera in produkten ända in i hårbotten. Skölj därefter ur balsamet och applicera önskad mängd serum i handdukstorkat hår och hårbotten. Anpassa användningen av inpackning efter behov, applicera efter schamponering cirka 2–4 gånger i månaden.

BJÖRN AXÉN MOISTURE SHAMPOO –190 kr/250 ml
Ett intensivt återfuktande schampo för torrt hår och hårbotten. Berikat med hyaluronsyra och anti-dehydration technology som vårdar och mjukgör håret, samt ger glans och lyster. Passar alla hårtyper. Vegan och dermatologiskt testad.

BJÖRN AXÉN MOISTURE CONDITIONER – 190 kr/250 ml
Ett intensivt återfuktande balsam för torrt hår och hårbotten. Berikat med hyaluronsyra och anti-dehydration technology som vårdar och mjukgör håret, samt ger glans och lyster. Passar alla hårtyper. Vegan och dermatologiskt testad.

BJÖRN AXÉN MOISTURE HAIR MASK – 220 kr /200 ml
En intensivt återfuktande hårinpackning för torrt hår och hårbotten. Berikad med hyaluronsyra och anti-dehydration technology som vårdar och mjukgör håret, samt ger glans och lyster. Passar alla hårtyper. Vegan och dermatologiskt testad.

BJÖRN AXÉN MOISTURE HAIR & SCALP SERUM – 280 kr/60 ml
Ett intensivt återfuktande serum för torrt hår och hårbotten. Berikat med hyaluronsyra och anti-dehydration technology som vårdar och mjukgör håret, samt ger glans och lyster. Passar alla hårtyper. Vegan och dermatologiskt testad.

För mer information, bilder och produktprover vänligen kontakta:
Tiyoneh Jah, PR & Content Manager.
Tel: + 46 72 158 85 58

Topics: Moisture

About Björn Axén

Björn Axén öppnade sin första salong 1963, sedan dess har varumärket vuxit till ett väletablerat företag med exklusiva frisörsalonger i både Stockholm och Göteborg. Utöver frisörverksamheten erbjuder Björn Axén även professionella hår- och stylingprodukter med fokus på människan, miljön och funktion. Produkter av högkvalitet framtagna i ett unikt och nära samspel med företagets frisörer.